Frequently Asked Questions
1. Toegang tot het systeem
Het DGE-portaal is toegankelijk vanaf elk apparaat met een internetverbinding door naar het volgende adres te navigeren: https://dge.diplomatie.be
De applicatie past de lay-out automatisch aan op uw toestel (PC, laptop, tablet of smartphone) om een optimale gebruikerservaring te garanderen.
De toegang kan aangevraagd worden vanaf de aanmeldingspagina van het DGE-Portaal. U dient enkele stappen te doorlopen: u wordt gevraagd om de organisatie waartoe u behoort (administratie of kabinet) te selecteren. Deze organisatie valideert vervolgens uw aanvraag. Als uw organisatie of afdeling niet opgenomen is in de lijst, kiest u voor “overig”. Nadat u de gevraagde informatie over uzelf hebt ingevuld (uw naam, afdeling, …), zal de Access Manager van uw geselecteerde organisatie uw aanvraag controleren en goedkeuren of afwijzen. U ontvangt per e-mail een bevestiging zodat u kunt inloggen op het DGE-Portaal.
Voor de gebruikers van de FOD Buitenlandse Zaken:
Als gebruiker van de FOD Buitenlandse Zaken zijn er geen formaliteiten om toegang te krijgen. U kunt inloggen in het systeem met uw diplobel-ID. Indien u nog geen wachtwoord hebt gekregen, klikt u op “wachtwoord vergeten?” en volg de instructies. Daarna kunt u zich inloggen.
Dit bericht verschijnt wanneer het systeem geen exacte overeenkomst kan vinden tussen de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord.
Dit betekent meestal dat er een verkeerd wachtwoord werd ingevoerd. Als het na een tweede poging nog niet werkt, probeer dan uw wachtwoord opnieuw in te stellen door op het bericht “wachtwoord vergeten” te klikken op de inlogpagina. Houd er rekening mee dat u uw e-mailadres moet invullen om de procedure te voltooien. Als u uw e-mailadres niet meer weet, neem dan contact op met het DGE-secretariaat.
Houd er ook rekening mee dat het e-mailadres en het wachtwoord hoofdlettergevoel zijn. Dit betekent dat u de exacte hoofdletters en kleine letters moet gebruiken, anders kan het systeem u niet aanmelden.
2. Het systeem aanpassen
3. Abonneren op een community en de tijdsduur
Een lidmaatschap van één of meer communities kan worden aangevraagd bij het aanmaken van een account, of door u voor deze communities te registreren via de rubriek “communities” dat toegankelijk is vanaf de homepagina.
De toegang tot deze community wordt goedgekeurd door de Service Manager van de DGE, op basis van het artikel 2.2 van het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten betreffende de vertegenwoordiging van het Koninkrijk België in de Ministerraad van de Europese Unie gericht op de personen die deelnemen aan de intra-Belgische coördinaties.
Een Access Manager is de persoon die in een organisatie is aangewezen om de lijst te beheren van leden van deze organisatie die toegang hebben tot het DGE-Portaal.
Het is aanbevolen om slechts één persoon binnen uw organisatie aan te wijzen (bij voorkeur iemand die betrokken is bij het werk van de DGE), ook al is het mogelijk om meer dan één Access Manager aan te duiden.
4. Toegang tot documenten van vergaderingen
Er kunnen hiervoor verschillende redenen zijn:
- U bent geen lid meer van de community. Als u denkt dat u onterecht bent verwijderd uit de community, kunt u opnieuw een lidmaatschap aanvragen door te klikken op “communities” en “registreer voor deze community”.
- U heeft meer dan één account op het DGE-portaal. In dit geval kunnen uw affiliaties worden gekoppeld aan andere accounts. Als u denkt dat dit het geval is, kunt u contact opnemen met het DGE-secretariaat.